חסימת או קריעת כלי דם במוחקריעת כלי דם במוח נקראת שבץ. איגוד הלב האמריקאי והאגודה לשבץ מדווחים שמצב זה משפיע על כעשרה עד 15 אחוזים מכלל מקרי השבץ הראשון, הנגרמים כתוצאה מקריעת כלי דם במוח.

דימומים עורקיים מסתיימים ברוב המקרים בתוצאות גרועות יותר מאשר דימום ורידי, אך כל צורה של חסימת או קריעת כלי דם במוח יכולה להיות מסכנת חיים. עם טיפול מיידי, ניתן לשרוד שבץ ולהשיב את איכות החיים. טיפול רפואי מהיר חיוני להישרדות.

התסמינים מתחילים ללא אזהרה

החולים חווים כאב ראש פתאומי ועוצמתי. הם עשויים לחוש חולשה או תחושת קהות בצד אחד של הפנים או הגוף. תסמינים אפשריים אחרים כוללים אבדן איזון, אבדן תיאום טווח תנועה, קשיי הליכה, בעיות בדיבור או הבנת הדיבור, ובעיות ראייה ולכן חשוב לקבל טיפול מיידי חיוני עם הופעת התסמינים.

ללא אספקת דם קבועה, תאי המוח מתים במהירות. אפילו תאי המוח הרחוקים מכלי הדם הקרועים עלולים להיפגע כתוצאה מנפיחות. המוח אינו מסוגל לגדל מחדש תאים מתים, כך שלעתים קרובות לא ניתן להתאושש מאבדן התפקוד הנובע מהשבץ. ככל שהחולה מקבל טיפול רפואי מהר יותר, כך גדל הסיכוי שהוא ישרוד וישמור על תפקודי מוח חשובים.

אפשר למנוע את רוב גורמי הסיכון

היות ודימום מוחי עלול להוביל לדום לב או לליקוי בלתי הפיך, המניעה חיונית. אך רוב גורמי הסיכון לקריעת או חסימת כלי דם במוח, ניתנים לשליטה. גורם הסיכון החשוב ביותר הוא לחץ דם גבוה ראשוני. האגודה הלאומית לשבץ קובעת שיתר לחץ דם תורם לשישים אחוזים מכלל מקרי השבץ.

עישון, צריכה מופרזת של אלכוהול ושימוש שאינו חוקי בסמים, מגבירים אף הם את הסיכון לקריעת או חסימת כלי דם במוח. המכון הלאומי לבריאות קובע שאנשים יכולים למנוע באופן משמעותי את הסיכון לשבץ באמצעות הפחתת צריכת האלכוהול, הפסקת עישון ושליטה על רמות כולסטרול גבוהות.

לא תמיד ניתן למנוע חסימת או קריעת כלי דם במוח

הפרעת דם מסוימות, כגון המופיליה ומחלת תאי חרמש, מגבירים את הסיכון לדימום מוחי כתוצאה מחסימת או קריעת כלי דם במוח. אבל גם אנשים עם מחלות אלו עדיין יכולים להפחית את הסיכון שלהם באמצעות שליטה קפדנית על לחץ הדם וקבלת החלטות אורח חיים בריא.

כשחולה נכנס לבית החולים עם תסמינים המרמזים על דימום מוחי, אנשי הצוות הרפואי מבצעים הערכה נוירולוגית. הליך זה כרוך בבקשה מהחולה לבצע משימות פשוטות, ולענות על שאלות על מנת לקבוע אם הוא מודע לסביבתו. אם קיים חשד לקריעת או חסימת כלי דם במוח, הרופאים יזמינו בדיקות הדמיה של המוח כדי לאשר את נוכחות הדימום.

מגוון אפשרויות טיפול

לרופאים יש מספר כלים העומדים לרשותם לטיפול בקריעת כלי דם במוח. כלי הטיפול הנבחר תלוי במידה רבה במיקום בו נמצא הדימום. ברוב המקרים, מנתחים אינם מנסים לטפל בקרע עמוק במוח, שכן הניתוח עלול לגרום לנזק רב מדי לרקמות.

במקרים אלו, הטיפול מתמקד בהפחתת לחץ הדם על מנת להגביל את הדימום ולתמוך בגוף כאשר הוא מנסה לתקן את עצמו. המנתחים יכולים להחדיר מכשיר ניקוז זמני המסייע לניקוז נוזלים כדי להפחית את הלחץ על המוח.

אם אזור הדימום אינו עמוק במוח, המנתחים עשויים להשתמש בכלים העוצרים את זרימת הדם לאזור הקריעה במוח. לחלופין, הם יכולים להחדיר סליל זעיר לאזור הקרע, אשר מקדם קרישת דם, ומסייע לסגירת הקריעה.

הצפי לעתיד: החיים ישובו למסלולם

עם טיפול רפואי מיידי, אנשים שעברו חסימת או קריעת כלי דם במוח, עשויים להתאושש ולשוב לחיים עם מעט מגבלות. ברוב המקרים, השחזור דורש חודשים של טיפול שיקומי.

אך אנשים שאינם מקבלים טיפול מהיר, או הסובלים מדימום חמור במוח, עשויים לחיות עם אובדן רציני וקבוע של תפקוד קוגניטיבי או בעיות פיזיות מסוימות.

דילוג לתוכן