נזקים לכלי דם בעינייםלאחר קביעת אבחנה של יתר לחץ דם, יש לבצע אבחון ובדיקת ראייה בקליניקה מתמחה. באמצעות בדיקות פשוטות יחסית, יוכל הרופא להתרשם מכלי הדם הקטנים הנמצאים בחלק האחורי של העין, בכדי לוודא ולשלול נזק כמו התעבות, היצרות או קריעה של כלי דם שנבעו מיתר לחץ  הדם.

לעתים קרובות בעיה בכלי הדם הקטנים בעין תחזור גם בכלי דם קטנים במקומות אחרים בגוף, כמו למשל בכליות. על ידי קביעת מידת הנזק לרשתית, הרופא יכול לסווג את חומרת לחץ הדם הסיסטמי.

לחץ הדם הגבוה פוגע בכלי הדם הקטנים ברשתית, באופן שגורם לקירות הכלים להתעבות. התעבות זו תקטין את כמות הדם אשר תוכל לזרום דרכם, וכתוצאה מכך,  אספקת הדם לרשתית תצטמצם. רטינופתיה במצב חמור יותר עלולה להתבטא אף בדליפת דם לתוך הרשתית. שינויים אלה עלולים להוביל לאובדן הדרגתי של הראייה, במיוחד אם הם ישפיעו על המקולה (החלק המרכזי של הרשתית).

גם יתר לחץ דם ברמת חומרה בינונית עלול להוביל לנזק לכלי הדם, במיוחד אם הוא לא יטופל וייתאזן לאורך השנים. במצבים של עליה מהירה וחדה בלחץ הדם, הוורידים ברשתית עלולים להתרחב ולהסתובב עד אשר הדיסק האופטי (המקום בו העצב האופטי פוגש את הרשתית) יתנפח.

לחץ דם גבוה: הגורם העיקרי לשינויים בכלי הדם בעיניים

לחץ דם גבוה הוא בעיה כרונית שבה כוח הדם נגד העורקים הוא גבוה מדי.  הכוח הפועל הוא תוצאה של שאיבת הדם מהלב לעורקים, וכאשר הדם נע בגוף בלחץ גבוה יותר, הרקמה המרכיבה את העורקים תתחיל להימתח עד כדי פגיעה בלתי הפיכה, בסופו של דבר. רטינופתיה תתרחש על רקע לחץ דם גבוה הנמשך על פני תקופת זמן ארוכה.

סיכון גבוה לרטינופתיה מתרחש במצב של ישנה חשיפה ליתר לחץ דם באופן ממושך, במצבי מחלת לב, טרשת עורקים, סוכרת, עישון, רמות כולסטרול גבוהות, עודף משקל, דיאטה לא מאוזנת או עשירה בנתרן, וצריכת אלכוהול. כמו כן, ליתר לחץ דם כמו גם לסיבוכי רטינופתיה יש השפעה ומקור משפחתי, כך ההערכה היא כי בקרב אנשים ממוצא אפריקאי, מצב זה יהיה נפוץ יותר. בנוסף, נשים נוטות להיות יותר מושפעות מנזק בכלי הדם בהשוואה לגברים.

מתי צריך לפנות לטיפול ואיך הוא משפיע?

ברוב המקרים, לשינויים בכלי הדם לא יהיו שום תסמינים עד אשר הנזק יהיה גדול וחמור. עם זאת, הסימפטומים האפשריים כוללים: ירידה בראייה, נפיחות בעין והתפרצות של כלי דם, ראייה כפולה מלווה בכאבי ראש. בכל מקרה של בעיה בעיניים, במיוחד אם ידוע כי האדם סובל מיתר לחץ דם, יש לפנות במהירות לטיפול רפואי. לפני בדיקת העיניים, יידרש המטופל לטיפול מרחיבות אישונים.

טיפות אלו עלולות לצרוב בתחילה ולטשטש את הראיה, אולם הן יכולות לאפשר מבט טוב יותר על החלק האחורי של העין. בדיקת כלי הדם מתבצעת ע"י ophthalmoscope, אשר מקרין ומאיר את תחתית העין ומדגיש את כלי הדם באמצעות עדשה מגדלת. מכיוון שהאור מוקרן לתוך העין, המטופל עלול לחוות סחרחורת זמנית.

מטרת הטיפול ברטינופתיה היא להוריד את לחץ הדם לטווח ארוך. לעתים רחוקות, כאשר לחץ הדם הגבוה הוא חמור ומאיים חיים, יהיה צורך בטיפול כירורגי ופולשני על מנת לשמור על הראייה ולמנוע סיבוכים נוספים כמו שבץ, אי ספיקת לב, אי ספיקת כליות והתקף לב.

דילוג לתוכן