לחץ דם גבוה משנילחץ דם משני הוא לחץ דם גבוה הנגרם כתוצאה ממצב רפואי אחר. סוג זה של לחץ דם גבוה עלול להיגרם כתוצאה ממצבים בריאותיים המשפיעים על הכליות, העורקים, הלב או המערכת האנדוקרינית. יתר לחץ דם משני עשוי להתרחש אף במהלך ההיריון.

לחץ דם מסוג זה שונה מלחץ דם גבוה ראשוני, המתרחש ללא סיבה ברורה ונקשר לגנטיקה, תזונה לקויה, חוסר פעילות גופנית והשמנת יתר.

טיפול נכון ביתר לחץ דם משני עשוי במקרים רבים לשלוט על המצב הרפואי הבסיסי ועל לחץ הדם הגובה, אשר מפחית את הסיכון לסיבוכים חמורים, כולל מחלת לב, אי ספיקת כליות ושבץ.

הגורמים ללחץ דם גבוה משני

מספר מצבים בריאותיים עלולים לגרום ליתר לחץ דם משני. אלו כוללים:

דום נשימה בשינה

מצב זה מתבטא ברוב המקרים בנחירות קשות, נשימה שמפסיקה ומתחילה שוב ושוב במהלך השינה, ומונעת הגוף לקבל מספיק חמצן.

ההשלכות הן פגיעה בדפנות כלי הדם, ולגרום לשיבושים בוויסות לחץ הדם. בנוסף, דום נשימה בשינה גורם לחלק ממערכת העצבים למצב של פעילות יתר המוביל לשחרור כימיקלים מסוימים המגבירים את לחץ הדם.

סיבוכי סוכרתסוכרת עלולה להזיק למערכת הסינון של הכליות, במצב העלול להוביל לחץ דם גבוה.

מחלת כליות פוליציסטית – מצב זה עובר בתורשה, כשציסטות בכליות מונעות מהכליות לתפקד כראוי, וכתוצאה מכך רמות לחץ הדם עלולות להיות גבוהות.

תסמונת קושינג – במצב זה, תרופות קורטיקוסטרואידים עלולות לגרום ליתר לחץ דם משני, כתוצאה מגידול יותרת המוח או גורמים אחרים הגורמים לבלוטת יותרת הכליה לייצר כמות גדולה מדי של הורמון הקורטיזול.

אלדוסטרוניזם – במצב זה, גידול מוגבר של תאים נורמאליים בבלוטת יותרת הכליה, גורמים לה לשחרר כמות מופרזת של ההורמון אלדוסטרון. מצב זה גורם לכליות לשמור על מלח ומים ולאבד עודף אשלגן, במצב אשר מעלה את לחץ הדם.

בעיות בבלוטת התריס – כשבלוטת התריס אינה מייצרת מספיק הורמון בלוטת התריס, או שהיא מייצרת יותר מדי הורמון בלוטת התריס, לחץ דם עשוי להתרחש.

תסמיני לחץ דם גבוה משני

בדומה ללחץ דם ראשוני, לחץ דם משני מתרחש ברוב המקרים ללא תסמינים או סימנים פרטניים, גם אם לחץ הדם הגיע לרמות גבוהות באופן מסוכן. אם נקבע כבר אבחון של לחץ דם גבוה, התסמינים הבאים עשויים להצביע על לחץ דם משני:

אבחון לחץ דם משני

כדי לאבחן יתר לחץ דם משני, הרופא יתחיל בבדיקת לחץ הדם באמצעות שרוול מתנפח, בדיוק כפי שבודקים לחץ דם ראשוני במהלך בדיקה שגרתית.

הרופא עשוי שלא לאבחן לחץ דם גבוה משני על בסיס רמות לחץ דם גבוהות מהרגיל, ולעתים דרושות שלושה עד שישה מדידות במפגשים נפרדים על מנת לאבחן יתר לחץ דם משני. בהתאם לחומרת התסמינים וההיסטוריה הרפואית, הרופא יבדוק גם סימנים אחרים לאיתור הגורם ללחץ הדם הגבוה.

תרופות, תזונה ושינויים באורח החיים

ברוב המקרים, המצב הרפואי הבסיסי דורש טיפול עם תרופות או ניתוח. עם קבלת טיפול יעיל למצב הבסיסי, לחץ דם משני יכול לרדת לרמות קטנות יותר, או לחזור לנורמה.

שינויים באורח החיים, כגון אכילת מזונות בריאים, הגדלת הפעילות הגופנית ושמירה על משקל בריא, יכולים לסייע בשמירה על לחץ הדם הנמוך. יתכן שיהיה צורך גם להמשיך לקחת תרופות ללחץ דם ולכל מצב רפואי בסיסי, בהתאם לחוות הדעת הרפואית.

דילוג לתוכן