לחץ דם גבוה ראשונילחץ דם גבוה או יתר לחץ דם היא מחלה אשר זכתה לכינוי ״הרוצח השקט״. מדובר באחת המחלות השכיחות ביותר, שכן למעלה מחמישים אחוזים מהאנשים שעברו את גיל שישים, סובלים מלחץ דם גבוה.

הסיבה לכך שנהוג לכנות את המחלה הזו בשמה היא משום שלא תמיד מזהים אותה בזמן. אחת הסיבות לכך היא עקב רמת מודעות נמוכה בקרב האוכלוסייה לביצוע בדיקת לחץ דם ולכן פעמים רבות סובלים מלחץ דם גבוה ללא תסמינים.

ניתן לחלק את המחלה לשני סוגים עיקריים:

  1. לחץ דם גבוה ראשוני – כאשר לא יודעים מה הסיבה שבעקבותה מופיע לחץ דם גבוה. מצב זה לרוב מתפתח באופן הדרגתי ולאורך שנים.
  2. לחץ דם שניוני או משני – לחץ דם גבוה הנוצר כתוצאה ממחלה מסוימת אחרת.

במאמר הבא נתמקד דווקא בלחץ דם גבוה ראשוני.

לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי

ראשית, חשוב להבין כי לחץ דם הוא תוצר של שני גורמים עיקריים: הראשון הוא תפוקת הלב והשני הוא ההתנגדות לזרימה שכלי הדם מספקים. לחץ דם סיסטולי הוא הלחץ שבו מוזרק הדם מתוך הלב אל אבי העורקים – זה המספר הגבוה, בעוד לחץ הדם הדיאסטולי – המספר הנמוך מעיד על הלחץ השורר בכלי הדם בזמן שהלב לא מתכווץ, כלומר שאין תהליך של הזרקה.

הערכים משקפים בצורה גסה את התנגודת ההיקפית לזרימת הדם. הערכים הנורמליים לאדם בריא הם 120/80. ערכים אלו משתנים מכל מיני גירויים סביבתיים או פיזיים. אחד הדברים שיכולים להשפיע על לחץ הדם הוא פעילות גופנית.

בנוסף, תזונה עשירה בנתרן, עישון אינטנסיבי, אי ביצוע פעילות גופנית, מחסור בוויטמין D, צריכת יתר של אלכוהול ומתח מוגבר גם הם חלק מהגורמים העיקריים להיווצרות של לחץ דם ראשוני. כתוצאה מיתר לחץ דם, יכולות להיווצר סוגים שונים של מחלות כמו למשל, פגיעה בכלי הדם, דום לב,  דימום מוחי, בעיות בזיכרון ועוד.

טיפול בלחץ דם ראשוני

ובכן יש כל מיני שיטות טיפול המסייעות לנו לווסת ולשלוט ברמות לחץ הדם בגוף שלנו.

  1. שינוי בתזונה ובהרגלי החיים – הגבלת המלח בתזונה, עלייה בצריכת האשלגן, הימנעות מצריכה של מזונות עתירים בשומן ובסוכר, תפריט דיאטתי לירידה במשקל, הימנעות מצריכה של משקאות אלכוהוליים, הימנעות מעישון וקפאין – אלו ועוד הם חלק בלתי נפרד מהטיפול בלחץ דם גבוה.
  2. תרופות – נטילת תרופות המסייעות לשלוט ברמות לחץ הדם ניתנות בהמלצה רפואית בלבד ובהתאם למצבו הרפואי של המטופל. לרוב בהתחלה מתחילים עם תרופה אחת בודדת ורק במידת הצורך משלבים תרופות נוספות.
  3. פעילות גופנית – אחד הדברים הכי חשובים לאיזון רמות לחץ הדם הוא ביצוע פעילות גופנית באופן הדרגתי.
  4. רפואה משלימה – קיימות מגוון שיטות מומלצות לטיפול בלחץ דם גבוה כמו למשל דיקור, שיאצו, טווינה ועוד… כל שיטה פועלת בצורה שונה ומותאמת באופן ספציפי לצרכים של המטופל.
דילוג לתוכן