יתר לחץ דם ריאתייתר לחץ דם, או לחץ דם גבוה, נחשב לבעיה בריאותית מסכנת ורווחת יותר ויותר. ללחץ דם גבוה אין תסמינים הנראים בטווח הקצר אך בטווח הארוך הוא עלול לגרום למצבים בעייתיים כמו מחלות לב וכלי דם, התקפי לב, אירועים מוחיים ועוד.

יתר לחץ דם ריאתי נחשב למצב בו ישנה פגיעה בכלי הדם בריאה – העורקים והוורידים. פגיעה בעורקי הריאה גורמת לעליה בלחץ הדם בעורקי הריאה המובילים דם לא מחומצן מן הלב אל הריאות. מצב זה גורם לאי ספיקה של החדר הימני בלב, אחת הבעיות המסוכנות במצב של יתר לחץ דם ריאתי.

תסמיני יתר לחץ דם ריאתי

הסימפטומים של לחץ דם ריאתי נתפסים פעמים רבות כסימפטומים שאינם מקושרים ישירות לבעיה בלב וכלי הדם, מה שמוביל במקרים רבים לאבחון שגוי.

התסמינים הנפוצים של יתר לחץ דם ריאתי הם קוצר נשימה, סחרחורות, עייפות. תחילה מופיע קוצר הנשימה בזמן מאמץ ולאחר מכן מלווה את החולה גם בזמן מנוחה. סימפטומים נוספים הם בצקות באזור הקרסוליים וברגליים וגם מיימת בבטן.

הגורמים ליתר לחץ דם ריאתי

יתר לחץ דם ריאתי יכול להיווצר בעקבות מספר גורמים שונים: הגורם הראשון הוא יתר לחץ דם ריאתי עורקי בו ישנה פגיעה בעורקים המובילים דם מן הלב אל הריאות, לאי ספיקה של החדר הימני ולבסוף פחות דם מחומצן מגיע אל החדר השמאלי של הלב וממנו אל יתר חלקי הגוף.

גורם אחר הוא יתר לחץ דם ריאתי ורידי בו ישנה בעיה בהזרמת דם לגוף, כך נוצרת הצטברות של דם המביאה לבצקת בריאות. סיבה נוספת ליתר לחץ דם ריאתי הוא מחלות ריאה כמו ברונכיטיס כרוני המביאות לכמות לא מספקת של חמצן של רקמת הריאה ולהתכווצות כלי הדם עקב כך. סיבה רביעית היא תסחיף ריאתי בו נחסמים כלי הדם בריאה על ידי קרישי דם או תסחיפים שמקורם שונה.

אבחון – בדיקת אקו לב בודקת את תפקוד החדר הימני ואת הלחץ של עורקי הריאה. בדיקת צנתור שתתבצע על ידי קרדיולוג בהמלצתו של רופא ריאות היא הבדיקה שתאשרר את האבחנה כי אכן מדובר ביתר לחץ דם ריאתי.

טיפול ביתר לחץ דם ריאתי

הטיפול ביתר לחץ דם ריאתי מבוצה בהתאם לגורמים. בדומה לטיפול ביתר לחץ דם באופן כללי, נקבעות תרופות שמטרתן להרחיב את כלי הדם בדרכים שונות. כאשר זהו לחץ דם ריאתי עורקי, קו הטיפול הראשון הוא תרופות מקבוצת חוסמי תעלות סידן.

אם יתר לחץ הדם הריאתי נובע ממחלה כרונית הפוגעת באספקת החמצן הטיפול נעשה על ידי אספקת חמצן באמצעות אינהלציה. במצבים שונים ייקבבעו חומרים משתנים כמו תיאזידים על מנת להפחית את כמות הנוזלים בדם, כולל כלי הדם בריאה וכך להוריד את הלחץ. במצב של חשש להיווצרות תסחיף ריאתי נקבעים חומרים נוגדי קרישה.

החיים עם יתר לחץ דם ריאתי

החולים ביתר לחץ דם ריאתי מקבלים לרוב טיפול שוטף בביתם ומומלץ להם לחיות אורח חיים תקין ככל האפשר בהתאם למצבם.

מומלצת פעילות גופנית מתונה בהתאם ליכולת מבלי להתאמץ מדי, להקפיד על תזונה נכונה, להקפיד ליטול את התרופות או לקבל את הטיפולים הנדרשים וכמובן לפנות לבית חולים לקבלת טיפול מיידי כאשר ישנה החמרה במצבם ונוצר מצב שאינו יציב.

דילוג לתוכן